• Start
  • Blog
  • Kilka sposobów na lepszy sen Twojego dziecka
Kilka sposobów na lepszy sen Twojego dziecka

Kilka sposobów na lepszy sen Twojego dziecka

Kto z nas nie marzy wieczorem po ciężkim dniu po prostu usiąść i odpocząć lub położyć się wcześniej spać? Dorośli ludzie inaczej funkcjonują i inaczej się męczą. W momencie, gdy nam brakuje po całym trudnym dniu energii, nasze dzieci najczęściej nawet nie myślą o odpoczynku i śnie. Jak więc pogodzić wasze zmęczenie z brakiem ochoty na sen dziecka? Pozwólcie, że postaram wam trochę pomóc i przedstawię - KILKA SPOSOBÓW NA TO, ABY TWOJEMU DZIECKU SPAŁO SIĘ LEPIEJ.

 

Oto one!

Sposób 1- twoja bliskość i wrażliwość.

W badaniach jakie przeprowadzili Japończycy ogromne znaczenie ma Twoja dostępność emocjonalna w przygotowaniu dziecka do snu, im dziecko więcej jej od Ciebie otrzymuje, tym łatwej jest mu zasnąć. Wpływa to również na poprawę jakość snu maluszka.

Czym jest dostępność emocjonalna?

Dostępność emocjonalną charakteryzuje wrażliwość i duże wyczulenie na dziecko. Taki rodzic czasie przygotowania malucha do snu nie okazuje jawnej ani ukrytej złości, stosuje pozytywne, spokojne rytuały, które dają dziecku poczucie bezpieczeństwa i wprowadzają go spokojnie w czas snu. Żaden inny zwyczaj praktykowany przez rodziców jak dostępność emocjonalna nie daje dziecku tak ogromnej dawki poczucia bezpieczeństwa.

Różnica między dostępnością emocjonalną, a bliskością fizyczną:

W przeprowadzonych badaniach zauważono, że rodzic często był blisko fizycznie, ale brakowało dostępności emocjonalnej. Przejawiało się to poprzez ignorowanie niemowlęta w czasie karmienia czy nie zwracanie uwagi na to, że dziecko nie jest zainteresowane czytaną mu książeczką i czytanie jej dalej. W surowy sposób przekazywano komendę, aby zamknął oczka i poszedł spać. Często także dziecko otrzymywało sprzeczne sygnały, że gdy się nie uspokoi to mama/tata będzie zły i da karę, po czym proszono by dziecko mocniej się przytuliło i dało buziaka.

Inni rodzice natomiast zostawiali dziecko na sam moment zaśnięcia samo w pokoju, opatulając ciepło kołderką i wychodząc, a dzieci spokojnie zasypiały. Dlaczego tak się działo? Ponieważ byli wysoce dostępni emocjonalnie w czasie przygotowań do tego momentu - rodzic reagował na potrzeby dziecka poprzez przyjazny głos, głaskanie i nieokazywanie zniecierpliwienia- okazywanie dużej dawki ciepła, czułości i miłości daje dziecku poczucie bezpieczeństwa. W badaniach byli także rodzice, gdzie dzieci zasypiały obok nich. Ja i moja córka należymy do tej właśnie grupy- pamiętajmy tu, aby bliskość fizyczna szła w parze z dostępnością emocjonalną.

Sposób 2- bądź wierny rytuałom:

Ważne jest stosowanie rytuałów – powtarzalność zdarzeń pozwoli maluchowi zrozumieć oraz zapamiętać, że nadchodzi pora snu. Pomocne w tym będą czynności, które będziemy wykonywać każdego dnia o podobnej godzinie, a jest to :

  • Ciepła kąpiel całego ciała dziecka lub jeśli kąpiemy dziecko na przykład co drugi dzień możemy wykonać tylko kąpiel stópek
  • Wykonywanie masażu u dzieci w wieku 7-18 miesięcy, a u starszych możemy zaaplikować balsam ( starszaki nie lubią biernego leżenia) zapewnia to dzieciom bliskość, czułość.
  • Czytanie lub śpiewnie kołysanki- kojący głos rodzica zapewnia poczucie bezpieczeństwa.

Sposób 3 – światło:

Przy wieczornych rytuałach ważne jest, aby światło było przygaszone także w czasie kąpieli. Dziecko nie powinno oglądać telewizji i korzystać z tabletów jak i telefonów przynajmniej godzinę przed zaśnięciem.  Jednak pamiętajcie, aby w czasie drzemki w ciągu dnia dziecku nie zaciemniać pokoju. Dlaczego? Ponieważ może to wydłużyć u dziecka ustalenie się rytmu dnia i nocy, dziecku może być trudniej rozpoznać kiedy jest dzień i może być aktywne, a kiedy noc i trzeba spać.

Na zakończenie dodam, abyście mieli realne oczekiwania co do snu waszego potomstwa, co do tego ile i jak śpią dzieci. I ponad wszystko pamiętali, że każde dziecko kiedy przyjdzie na to pora będzie potrafiło zasnąć bez kołysania, piersi, smoczka czy czytania po raz kolejny tej samej bajeczki. Przyjdzie taki czas, że to Ty będziesz je budzić jako pierwszy, a nie jak do tej pory ono Ciebie. Więc wniosek jest prosty, cieszmy się chwilą w każdym etapie rozwoju naszego maleństwa, a szykowanie i usypianie maluszka niech będzie czystą przyjemnością i czasem spędzonym razem.

Przygotowanie do ciąży, Mama i dziecko, Położna Kielce, Sen dziecka

© Mama i Dziecko pod Parasolem. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Stworzone z ❤ przez e-Łysogóry.